Tota
la terra és de vidre, un títol
que crida l'atenció en un primer moment i que va cobrant cada cop
més sentit en el transcurs de les pàgines d'aquesta novel·la de'n
Joanjo Garcia. El vidre, un material fràgil, inestable; potser
podem veure-hi a través però
poques voldríem caminar-hi per sobre. Tot
es pot trencar en qualsevol
moment i els talls fan mal.
Tota
aquesta història comença i
acaba a la plaça de la Mare de Déu un dijous a migdia. La
trama comença quan un dels
membres del Tribunal de les Aigües és assassinat a trets a plena
llum del dia. El Tribunal, un dels símbols
característics de l'horta de
València i la institució
jurídica en funcionament més antiga d'Europa, tot un símbol d'una
societat
pública que n'amaga una altra al darrere, molt
més fosca i oculta.
L'altra cara d'una lluna que durant massa temps ha brillat sense llum
pròpia.
A
través d'una prosa seductora, l'autor aconsegueix atrapar al lector
a dins d'una trama que el portarà fins els baixos fons de València,
allà on els ambients tètrics de la ciutat troben la seua connexió
amb els estrats més alts del poder, on el cel es barreja amb
l'infern a un paisatge format per
clubs de carretera, polígons industrials en
decadència, camins d'hortes
abandonades i superbs xalets
a urbanitzacions de perifèria, és a dir, el nostre paisatge de cada
dia.
Tots
aquests ingredients estan amanits a un context plenament apocalíptic:
El 2012. Aquell any la crisi pareixia arribar al seu zenit, el diari
s'omplia cada dia de casos de qui preferia suïcidar-se abans que ser
desnonat mentre la selecció espanyola de futbol guanyava la seua
primera Eurocopa; aquell estiu les muntanyes de València cremaven,
llençant la seua cendra contra la capital, mentre que a Grècia eren
els carrers els que s'encenien a base de còctels molotov. L'autor no
hagués pogut triar millor escenari de fons per a una història com
la que ens explica, marcada des de l'inici amb un esperit pessimista,
de impotència,
on malgrat els esforços dels
protagonistes -uns contra-herois
força acabats en les seues respectives vides- per evidenciar
la veritat, aquesta pareix
coberta per un fat impossible de superar.
S'agraeix
a Joanjo una interessant subtrama on posa el focus en unes històries
provinents de l'altre costat del charco
on ens mostra unes dones ben fortes, lligades a la lluita clandestina
contra el dictador Videla i
que contenen -no avançaré
esdeveniments- elements comuns amb la història del nostre país.
S'agraeix perquè a aquest tipus de novel·la negra -i Tota
la terra és de vidre no n'acaba
de ser tampoc una excepció- els
personatges femenins
sempre hi són al paper de víctimes, prostitutes o dona de. Esperem
que a pròximes obres de l'autor puguem veure dones
fortes a papers protagonistes.
Per
últim he de dir que un dels al·licients de la novel·la per
al públic familiaritzat amb el cap-i-casal
és el
seu transcurs a ambients que
el lector avesat podrà
visualitzar perfectament. Només en faré esment d'un
de particular: Un
bar al cantó de la plaça del Pilar,
amb entresòl i un únic client, un ancià amb un barret
d'ala curta que amb la seua
xarrameca bombardejava un cambrer de somriure sorneguer.
Apa, bona lectura!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada